سرویس RCS؛ جایگزینی برای سرویس SMS

0
(0)

سرویس اس‌ام‌اس نزدیک به 25 سال است که در کنار ماست و به نظر میرسد به این زودی‌ها هم قرار نیست جایی برود. البته نمیتوان منکر شد که اکثر کاربران، سرویس Instant Messaging را به علت امکاناتی که در اختیارشان قرار میدهد بر سرویس اس‌ام‌اس ترجیح میدهند. این امکانات باعث شده اند روز به روز بر طرفداران نرم‌افزارهایی مانند واتس‌اپ، وایبر، تلگرام، ویچت، لاین و…. افزوده شود.
اما اخیرا گوگل (با همکاری اپراتورها) اقدام به طراحی سرویسی با نام RCS  (Rich Communication Services)کرده است. اگر بخواهیم این سرویس را در چند کلمه تعریف کنیم به عبارت  iMessage For Android خواهیم رسید.

 

RCS در مقابل IM

چرا نباید به استفاده از واتس اپ، تلگرام یا دیگر نرم‌افزارهایی از این دست ادامه دهیم؟ چون اس‌ام‌اس یکی از سرویس‌های بنیادین شبکه‌های موبایل میباشد، تمامی گوشی‌ها از آن پشتیبانی میکنند، رقابت پذیر نیست و همچنین با مشکلاتی از قبیل سازگاری با گوشی‌ها مواجه نخواهد شد. در صورتیکه تنها یک شماره تلفن داشته باشید میتوانید به هر فرد دیگری پیام ارسال کنید و این از ویژگی‌های مهمی است که سرویس اس‌ام‌اس را همچنان زنده نگه داشته است.

RCS در مقابل SMS

RCS بسیار از ویژگی‌های خود را از اپلیکیشن‌های iMessage به ارث برده است. از برجسته ترین مواردی که این سرویس نسبت به سرویس اس‌ام‌اس دارد میتوانیم به عدم محدودیت کاراکتر در ارسال پیام و همچنین چت گروهی اشاره کرد. اما این تمام ماجرا نیست! ارسال فایل از دیگر ویژگی‌های جذابی است که در این سرویس قرار داده شده تا حتی از سرویس MMS هم پیشی بگیرد. به طور مثال سرویس MMS و برخی اپلیکیشن‌های iMessage، تصاویر ارسال را کم حجم میکنند و به این دلیل از کیفیت تصاویر نیز میکاهند اما RCS میتواند بدون هیچگونه فشرده‌سازی و کاهش حجم اقدام به ارسال فایل نماید. همچنین این سرویس امکان ارسال فایل‌های PDF را نیز دارد تا بدین ‌ترتیب نیازی به مراجعه به ایمیل نداشته باشید. از آنجا که RCS یک ویژگی اپراتوری میباشد، نیازمند سازگاری با گوشی میزبان است. بنابراین در صورتیکه گوشی شما از RCS پشتیبانی نکند پیام شما تبدیل به اس‌ام‌اس شده و سپس به سوی مخاطب ارسال میشود. البته در این صورت برخی قابلیت‌های RCS در گوشی مقصد قابل نمایش نخواهد بود.
RCS همچنین دارای یک رابط وب است تا به راحتی از روی کامپیوتر نیز بتوانید پیام‌های خود را ارسال نمایید. در صورتیکه نرم افزار Message App گوگل را نصب کرده باشید، میتوانید از این قابلیت بر روی سرویس اس‌ام‌اس نیز بهره‌مند شوید.

آیا سرویس RCS هم اکنون فعال است؟

گوگل سابقه درخشانی در توسعه پلت‌فرم‌های پیام‌رسان ندارد اما سرویس RCS به پشتیبانی اپراتورهای محل سکونت وابسته است. بنابراین این سرویس با سرعت خوبی در حال پدیدار شدن است و به زودی شاهد حضور تدریجی آن در کشورهای مختلف جهان خواهیم بود. اما سوال دیگری که وجود دارد وضعیت RCS در زمان فعلی است. آیا این سرویس هم اکنون فعال است؟ این سوال بستگی به محل سکونت شما دارد. اگر در ژاپن هستید بله. برخی از کشورهای امریکای شمالی و اروپایی نیز سرویس چندگانه RCS را فعال کرده‌اند. از اینجا میتوانید لیست اپراتورهای سازگار با RCS را مشاهده کنید.

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا به این مطلب امتیاز دهید!

میانگین امتیازها: 0 / 5. تعداد رای‌ها: 0

هیچ رای داده نشده، اولین نفر باشید!